Blog o nieuczciwej konkurencji, zakazanej reklamie i nie tylko...

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji – wprowadzenie

29 kwietnia 2015   |   Maciej Lipiński

Witamy Państwa na blogu poświęconym tematyce nieuczciwej konkurencji, zakazanej reklamie i tematom pokrewnym.
Pomysł na tego bloga pojawił się z dwóch źródeł. Jednym z nich jest praktyczne doświadczenie zawodowe jakie posiadają w tej materii jego autorzy.
Drugim powodem powstania bloga jest fakt, iż nieuczciwa konkurencja jest działem prawa co do którego konieczne i potrzebne jest poszerzenie świadomości przedsiębiorców. Jest to dział wciąż mało znany i niesłusznie omijany w sporach sądowych.


Nie każdy zdaje bowiem sobie sprawę z tego, iż może skuteczne walczyć z przejawami nieuczciwych praktyk dokonywanych przez konkurencje lub nawet przez samych pracowników. Tym samym przedsiębiorca może zawczasu ochronić firmę przed upadkiem wizerunkowym.
W Polsce aktem normatywnym regulującym kwestie zwalczania nieuczciwej konkurencji jest ustawa z dnia 16 kwietnia 1993roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Wśród czynów nieuczciwej konkurencji wymienić należy przykładowo:

1) wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, oszukańcze oznaczenie pochodzenia towaru
2) naśladownictwo produktów, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu,
3) naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
4) nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
5) pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
6) utrudnianie dostępu do rynku, na przykład poprzez stosowanie cen dumpingowych
7) przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
8) nieuczciwa lub zakazana reklama,
9) organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.
Na kolejnych wpisach bloga będziemy się starali przybliżyć Państwu poszczególne elementy nieuczciwej konkurencji, przytaczać ciekawe orzeczenia sądowe oraz omawiać przykłady z praktyki kancelaryjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

KATEGORIE: