Blog o nieuczciwej konkurencji, zakazanej reklamie i nie tylko...

„Jest taniej niż sądzisz!” Czy rzeczywiście ? – czyli kilka słów o tzw. „reklamie -przynęcie”.

19 stycznia 2020   |   Maciej Lipiński

Wyobraźmy sobie prostą sytuację, w której z gazetki handlowej dużego dyskontu wynika, że kilogram pomarańczy kosztuje tylko 20 groszy. Gdy zachęceni super ofertą przychodzimy do sklepu okazje się, że produkt już jest niedostępny i i praktycznie nigdy nie był całkowicie dostępny.

Zgodnie z art. § 7 pkt. 5 ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych, która polega na propozycji nabycia produktu po określonej cenie, bez ujawniania, że przedsiębiorca może mieć uzasadnione podstawy, aby sądzić, że nie będzie w stanie dostarczyć lub zamówić u innego przedsiębiorcy dostawy tych lub równorzędnych produktów po takiej cenie, przez taki okres i w takich ilościach, jakie są uzasadnione, biorąc pod uwagę produkt, zakres reklamy produktu i oferowaną cenę.

W przypadku w którym przedsiębiorca celowo przyciągnął konsumentów ww. ofertą handlową wiedząc, że nie posiadał wystarczających zapasów lub możliwości dostawy czynność ta stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

W praktyce Urzędu ochrony konkurencji i konsumentów, praktyki naruszające ww. art. 7 pkt 5 obejmują różne stany faktyczne, na przykład praktykę przedsiębiorcy polegającą na stosowaniu ogłoszeń reklamowych o treści: „Jest taniej niż sądzisz. Ceny od 9000zł/m2”, podczas, gdy w ofercie przedsiębiorcy w czasie publikacji ogłoszeń nie znajdowały się mieszkania w tej cenie (decyzja Prezesa UOKiK z 28.12.2010 r., RWA-25/2010, www.decyzje.uokik.pl).

W tym przypadku nałożono na dewelopera karę w wysokości 213 tysięcy złotych.

Innym przykładem jest działanie przedsiębiorcy polegające na przedstawianiu w ulotce reklamowej wypożyczalni samochodów nieaktualnego cennika świadczonych usług (ceny niższe niż faktycznie stosowane) (decyzja Prezesa UOKiK z 5.10.2012 r., RLU-21/2012).

Kolejnym przykładem (swoją drogą surowo ukaranym przez UOKiK) była swojego czasu reklama jednego z banków wskazująca na 12 rat 0%, podczas gdy produkt taki w rzeczywistości nie był dostępny w ofercie.

(tu odsyłam do wyroku SO w Warszawie sygn. XVII AmA 13/16).

2 odpowiedzi na “„Jest taniej niż sądzisz!” Czy rzeczywiście ? – czyli kilka słów o tzw. „reklamie -przynęcie”.”

  1. Zainteresowany pisze:

    Mam pytanie odnośnie reklamy porównawczej. Czy mogę zadać pytanie na e-mail?

  2. Maciej Lipiński pisze:

    Odpowiedź została już Panu udzielona na Pana adres e-mail. W razie dalszych pytań, zapraszam do kontaktu. pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.